Gebroeders Van Damme   
Passion for Life 
Home Tweedehands Verhuur
 

 

Distributieriem
Anticiperen op de risico's
 
   
Menu
 
 
De distributieriem is een belangrijk onderdeel van je auto. Als je deze niet tijdig vervangt, kan hij breken door slijtage en schade toebrengen aan de motor. De distributieriem vervangen is echter niet altijd eenvoudig en relatief duur. Waarom is dat zo en wat doet een distributieriem precies?
 
 

Waarom de distributieriem belangrijk is
 
De distributieriem is het centrale punt van je wagen en verbindt belangrijke onderdelen. Hij zorgt voor de aandrijving van de nokkenassen die er op hun beurt voor zorgen dat de kleppen per cilinder op het juiste moment openen en sluiten.
 
De distributieriem is ook verantwoordelijk voor de aandrijving van de olie-, brandstof- en waterpomp. Geen wonder dus dat de distributieriem een van de belangrijkste onderdelen van je wagen is. Zolang alles goed loopt, merk je niets van de distributieriem.
 
 
 
 
 
 
De distributieriem is getand zodat hij niet kan slippen, maar door zijn zware taak kan hij wel slijten. Als er te weinig spanning op de distributieriem zit of onderdelen zoals bijvoorbeeld de waterpomp beginnen te haperen, kunnen er breuken of loskomende tanden ontstaan. Andere schade kan optreden door het lekken van olie, brandstof of koelvloeistof, al dan niet in combinatie met weersinvloeden van buitenaf.
 
De slijtage van een distributieriem komt vaak niet alleen en kan wijzen op meer problemen. Je wagen rijdt niet meer comfortabel noch veilig. Hoe erg je er ook aan verknocht bent, soms is het beter om te investeren in een nieuwe of tweedehandswagen.
 
Als er door slijtage een tand verspringt, zal de motor slecht of zelfs helemaal niet meer lopen. In het ergste geval breekt de distributieriem en veroorzaakt hij zware motorschade. Het herstellen van een gebroken distributieriem kost een pak meer geld dan het vervangen van een distributieriem. Tijdig je distributieriem laten nakijken en vervangen is geen overbodige luxe.
 
  

Wanneer de distributieriem vervangen?
 
In het onderhoudsboekje van je wagen vind je terug wanneer de distributieriem vervangen moet worden en wanneer deze vervangen is geweest. Kijk dit dus ook steeds na als je een tweedehandswagen koopt.
 
Renault bepaalt per model de vervangingstermijn voor de distributieriem. Dit is een maximum aantal gereden kilometers dat je met je distributieriem mag rijden. Naast het maximum aantal kilometers legt Renault ook een maximum aantal jaren vast, mocht je het aantal kilometers niet halen binnen een bepaalde termijn.
 
Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen. De vraag is dan of investeren in een nieuwe distributieriem nog de moeite is.
 
Leg je vooral korte afstanden af? Dan moet je de distributieriem vervangen voor de aangegeven kilometerstand is bereikt. Doordat je je motor veel start en stopt, belast je namelijk de distributieriem extra.
 

 

 
@ Gebroeders Van Damme 2020 © All Rights Reserved. BTW BE.0447.812.970 Privacyverklaring Cookies
  Desktop page - V1.0.2