Gebroeders Van Damme   
Passion for Life 
Home Tweedehands Verhuur
 

 

Airconditioning
Draag zorg voor de lucht die je inademt
 
   
Menu
 
 
Een goed onderhouden Renault gaat langer mee en blijft langer in topconditie. Om u te begeleiden tijdens de volledige levensduur van uw wagen, bieden wij u een 'sleutel-in-de-hand-oplossing': de forfaits 'Onderhoud op maat'. Kies voor een van onze all-in forfaits. Zo optimaliseert u uw budget en tijd en vermijdt u onaangename verrassingen!
 
 

 

Hoe werkt een auto airco?
 
- Een auto airco bestaat uit een compressor, een verdamper, een condensor, en een droogfilter en koelmiddel.
 
- De door de motor aangedreven compressor brengt het koelmiddel, dat gasvormig is, onder druk, waarna het na afkoeling in de condensor terug vloeibaar wordt.
 
- In vloeibare toestand word het gefilterd in de droogfilter en na ontspanning in de ontspanner krijgen we een temperatuurdaling in de verdamper.
 
- De lucht die door de verdamper word gejaagd word zo gekoeld en ontvochtigd. Het systeem pompt het koelmiddel voortdurend rond.
 
- Omdat de afgekoelde lucht ontdaan is van water staat er onder een auto met airco een plasje condenswater.

 

 

Bij een slecht werkende airco kunnen bacterien, sporen, schimmels en nare geuren zich verspreiden via de ventilatieroosters. Dit kan zorgen voor allergische reacties. Bovendien is een kapotte airco vervangen veel duurder dan de bestaande correct te onderhouden.
 

 

Hoe en wanneer te gebruiken?
 
Een airconditioning kan gedurende een heel jaar gebruikt worden. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, is de installatie namelijk niet alleen bedoeld om de interieurtemperatuur te verlagen, maar vooral om de lucht te conditioneren.
 
Hieronder wordt, naast temperatuurregeling, ook het regelen van de luchtvochtigheid verstaan. Een hoge luchtvochtigheid openbaart zich door een benauwd en onprettig gevoel. Bovendien kan dit beslagen ruiten tot gevolg hebben, hetgeen de veiligheid niet ten goede komt. Met ingeschakelde airconditioning heeft u hier geen last van.
 
Deze is namelijk altijd te gebruiken in combinatie met de verwarming, zodat u zelf de gewenste temperatuur in kunt stellen. Hierdoor beschikt u over de mogelijkheid om in de zomer te kiezen voor koude, droge lucht, en in de winter voor verwarmde droge lucht.

 

Gebruik in de zomer
 
Om een maximale koeling te verkrijgen, is het aan te bevelen om de recirculatie-stand te kiezen. Hierdoor wordt de aangezogen lucht steeds verder gekoeld, zodat in het gehele interieur een temperatuurs verlaging bereikt wordt.
 
De aanjagerschakelaar kan in het begin in de stand `hoog` gezet worden. Na verloop van tijd kan een lagere stand gekozen worden als de grootste warmte verdwenen is. Laat de luchtuitstroom bij voorkeur uit de midden-roosters van het dashboard plaatsvinden, rechtstreeks op het bovenlichaam gericht.
 
Dit wordt bij koelen meestal als het prettigste ervaren. Om snel de temperatuur in een opgewarmde auto te doen zakken is het aan te bevelen om de eerste kilometers met een (gedeeltelijk) open raam re rijden.
 
 

 

Gebruik in de winter
 
Door in de winter de airconditioning te gebruiken tijdens regenachtig weer, kan men beslagen ruiten voorkomen. Zet de airco-schakelaar in de stand `aan` en stel de gewenste temperatuur in met behulp van de verwarmingsbediening.
 
Richt de luchtuitstroom op de voorruit. De binnenkomende lucht zal nu door de airco verder gekoeld worden, waardoor droging plaatsvindt. Daarna wordt deze lucht door de kachel verwarmd, waardoor men droge, warme lucht krijgt.
 
Dit heeft een snelle ont waseming van de voorruit (en eventueel de zijruiten) tot gevolg.

 

 

 

 

 
@ Gebroeders Van Damme 2020 © All Rights Reserved. BTW BE.0447.812.970 Privacyverklaring Cookies
  Desktop page - V1.0.2